Mening och relation

Mediet Benny Rosenqvist har skrivit boken Ljusfolket, och så här skriver han om att man ibland måste släppa vissa människor:

"För många är detta en förfärlig tanke. Vi tycker att det är hemskt att tappa bort människor i livet och gör nästan vad som helst för att lappa ihop trasiga relationer. Ibland håller vi fast vid personer vi innerst inne vet att vi borde släppa. Vi är sentimentala och rädd för att bli ensam.
Försök att känna efter  i ditt hjärta vad den här människan betyder för dig. Är det skuld eller längtan som håller dig kvar??  Är det längtan är det något att bygga vidare på, är det skuld ska du släppa det
Och det är faktiskt inte meningen att vi ska hålla ihop med alla livet ut. Människor kommer och går i ens liv, vissa har man bara en kort period och några stannar längre. Och förringa inte det kortspringande vännerna, ni har kunskaper ni ska ge varandra som inte behöver ta så lång tid. sedan kan och ska ni gå åt varsitt håll. Våga släppa taget!!!!
Verkliga vänner och kärlekar hittar tillbaka till varandra om det är meningen. Det andra ska men inte ha dåligt samvete för. Däremot ska man aldrig se tillbaka med bitterhet på gamla relationer. Man lär sig något av alla relationer och det är aldrig bortkastad tid. Det var helt enkelt meningen att du skulle ägna de åren åt den mannen/kvinnan och den relationen och det gäller bara att förstå vad det var du skulle lära dig av det. "

Jag tycker att det är så bra skrivet och det får mig att förstå alla korta intensiva relationer jag haft med vänner genom livet, ett exempel är en tjej jag blev jätte tajt med för en tid sedan, vi umgicks jämt och prata alltid i telefon. Vi gjorde mycket crazy stuff, och kom att stå varandra väldigt, väldigt nära på väldigt kort tid.
Men så plötsligt så gick vi bara åt varsitt håll... Nu i efterhand kan jag se varför vi gick skilda vägar och vad det var för mening med våran relation.
Ibland är människor bara medlare för att visa en annan människa... en som man aldrig annars skulle ha träffat om det inte vore för en gemensam bekant.
Undrar om det redan finns ett öde för oss alla???, och vi ska bara försöka hitta rätta vägen dit? som ett brädspel...
Ibland träffar man en människa som man direkt fattar tycke för, man kan direkt börja prata om allt möjligt och skratta åt samma saker, det känns som att man känt varandra hela livet... Vad är det för människor???
En teori om att det kan vara människor som vi känt i ett tidigare liv, haft nån form av relation till...
Jag är av den bestämda uppfattningen att allt sker av en anledning, inget lämnas åt slumpen. Det finns en mening med ALLT, hur orättvist det än kan kännas att förlora någon nära, någon dör och någon föds...
Men ödet för oss samman, är det meningen blir det så.
Kramar

Kommentarer
Postat av: Sandra

Det där låter smart! Du och jag hittar nog tillbaka till varandra en dag, det är verkligen meningen att vi ska vara vänner =)

2010-02-21 @ 17:01:29
Postat av: syster

Du är nästan lika klok som jag. Det glädjer mig ;-)

**Puzz**

2010-02-22 @ 09:24:15
URL: http://dreameve.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0